Krkonoše Krkonoše - svazek měst a obcí
Regionální rozvoj Krkonoše
Vleky jsou minulost, v Krkonoších vznikají nové lanovky i obří airbag

Vleky jsou minulost, v Krkonoších vznikají nové lanovky i obří airbag

19.09.2014

Stavbu lanových drah ve velkých střediscích Krkonoš brzdí stát, ale v rodinných skiareálech nové vznikají. Lyžaři se mohou těšit na řadu novinek pro letošní sezonu. Kromě nových lanovek a sjezdovek také na obří nafouknutý airbag pro skoky na lyžích či snowboardech.

Přibližovací lanovka vzniká ve středisku Bubákov u Vrchlabí, novou čtyřsedačku budují také na nedalekém Kněžickém vrchu. Menší střediska se tak snaží držet krok s konkurencí, která po příchodu velkých horských podnikatelů do Krkonoš v poslední době roste.

Na Kněžickém vrchu v současnosti stavějí 1 050 metrů dlouhou čtyřsedačkovou lanovku. Nahradí dosavadní vlek na nejdelší sjezdovce. Podle spolumajitele skiareálu Jana Imlaufa se lanová dráha rozjede od začátku zimní sezony.

Vleky jsou přežitek, míní spolumajitel skiareálu

„Vleky jsou v dnešní době přežitek, lidé na nich už nechtějí jezdit. Proto jsme se rozhodli postavit lanovou dráhu, která bude pro lyžaře komfortnější. Doba si to žádá,“ vysvětluje Jan Imlauf. Přepravní kapacita bude 2 400 osob za hodinu.

Vlekaři v Bubákově usilují o stavbu lanové dráhy už pět let. Zhruba 150 metrů dlouhá lanovka s 22 čtyřmístnými kabinkami překlene hlavní silnici mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem. Lyžaře dopraví z parkoviště pod sjezdovku. V letošní sezoně to ale nejspíš ještě nebude.

„Do zimy to nejspíš nestihneme, máme před sebou řadu zkoušek a revizí. Potřebovali bychom tak o dva měsíce víc. Ale příští sezonu by lanovka už měla být v provozu,“ říká šéf střediska Václav Bubák. Přepravní kapacita bude 430 pasažérů za hodinu. „Nároky návštěvníků se zvyšují. Lyžaři se díky této investici dostanou přímo k vlekům a lanovce pod kopcem,“ dodává Bubák.

Dosud lyžaře vozily nahoru skibusy. Stavba repasované lanovky začala v létě. Hotové jsou patky, na které přijdou sloupy. Stavaři teď pracují na dolní stanici, horní část lanovky bude tvořit odkrytá plošina.

Dolní Dvůr chystá nové sjezdovky, Strážné obří airbag

Investice do rozvoje chystá také další rodinný skiareál Dolní Dvůr. Návštěvníci se mohou těšit na dvě nové sjezdovky o celkové délce 1 300 metrů s umělým zasněžováním a 500 metrů dlouhý dvoukotvový vlek.

Stavět se mělo začít už letos, ale vlekaři museli po průměrné zimě plán přehodnotit. „Investici jsme odložili na příští rok. Letošní novinkou bude slalomový svah s měřeným úsekem a zrekonstruovaný skibar,“ říká marketingový manažer střediska Radek Etrych.

V nedalekém Strážném sice letos novou lanovku ani sjezdovou trať nepřipravují, ale lyžaře chtějí nalákat na originální atrakci Big Air Big. V podstatě se jedná o obří nafouknutý airbag, do kterého se dá skákat na lyžích nebo snowboardech, v létě pak na BMX kolech.

„Dlouhodobě plánujeme rozšíření technického zasněžování na další sjezdovky, kde doposud umělé zasněžování nebylo. Naším dalším plánem je vybudování a rozšíření sjezdovky Kolonka o další, již druhý vlek, který by zvětšil přepravní kapacitu na této sjezdovce,“ uvedl starosta Tomáš Grégr.

Strážné je jedním z mála krkonošských středisek, která provozují vlastní skiareál. Přestože konkurence se v poslední době zvyšuje, je správa obecních vleků podle starosty pro Strážné velkou výhodou.

„Obec díky finančním prostředkům, které získá z provozu skiareálu, může být nezávislá a plnohodnotně fungující s možností dalších investic do rozvoje a turistického ruchu. Závislost pouze na daňových příjmech by znamenala zánik obce a sloučení s další samosprávou nebo městem Vrchlabí,“ upozorňuje Tomáš Grégr.

Novou lanovku na Černou horu zdržel stát

Hlavní novinkou letošní sezony v Krkonoších měla být šestisedačková lanovka nad 1 400 metrů dlouhou sjezdovkou Hoffmanky na Černé hoře.

Společnost Mega Plus, provozující největší regionální skiresort Černá hora-Pec, však musela nákladný projekt minimálně o rok odložit. Důvodem jsou problémy s udělením výjimky od Ministerstva financí na dlouhodobý pronájem státních pozemků, na kterých vlekaři chtějí dopravní zařízení postavit.

„Nemůžeme dělat investice v řádech stovek milionů korun, aniž bychom neměli dlouhodobý právní vztah k pozemkům ve vlastnictví státu,“ řekl jednatel janskolázeňské společnosti Petr Hynek.

 

Zdroj: http://hradec.idnes.cz/novinky-na-zimni-sezonu-krkonose-dl1-/hradec-zpravy.aspx?c=A140911_2098389_hradec-zpravy_kvi

[ zpět ]

Novinky a aktuality z Krkonoš na Váš e-mail.