„Ta má významnou roli především proto, že vyvede část dopravy na Semily ze středu Turnova,“ upozornil zpracovatel studie Petr Anděl.
I přesto, že střídavý třípruh je šetrnější k přírodě a zabere méně území, než původně plánované čtyři pruhy, ochránci přírody jsou stále proti.
„Nesouhlasíme s tím. Třípruh je samozřejmě o něco maličko příznivější k přírodě, ale stejně je to zásah do Turnovska. Stále si trváme na tom, že taková silnice nemá v Českém ráji co dělat. Ale i když jsme proti, už nám to není nic platné, když s tím všechny obce souhlasí,“ sdělila Martina Pokorná ze sdružení S drakem rval se Michael.
Podle studie má nová silnice ulehčit především dopravě v obcích Českého ráje. Prognóza v roce 2040 zní tak, že na stávající silnici I/35 dojde až o osmdesátiprocentnímu poklesu počtu vozidel, a to i nákladních.
Pro silnici je i starosta Turnova
„Pro ilustraci lze uvést úsek mezi Sedmihorkami a Radvánovicemi. Pokud by nedošlo k výstavbě nové silnice, tak v roce 2040 by tudy projíždělo každou minutu jedno nákladní auto,“ zmínil Anděl. Zatímco pokud se silnice postaví, pak namísto téměř třinácti tisíc aut by do obcí denně zajely jen dva tisíce vozů.
Pro novou silnici je i starosta Turnova Tomáš Hocke. K jejím variantám se ale má podle něj přistupovat s rozumem, protože ve městětrasa vede obytnou částí.
„Doufám, že už se ustoupilo od čtyřpruhu, třípruh je lepší varianta, nepoškodí tolik krajinu,“ prohlásil starosta.
Průjezd Turnovem je jasně zafixovaný v územním plánu už od roku 1975. „Jde nám jen o to, abychom v blízkosti obytných zón dokázali udělat co nejdelší tunely, aby doprava lidi neomezovala,“ dodal.
Celá silnice I/35 je stále v prioritách vlády. Kdy se ale začne skutečně stavět, neví ani ministr dopravy. „Myslím, že do deseti let by to mohlo být,“ připustil Dan Ťok.